aastatel sai Eesti Vabariik taas iseseisvaks. Ometi tuli seal uus võimekas põlvkond esile kohe pärast sõja lõppu. Eesti muusikasse tulid Helena Tulve, Toivo Tulev, Tõnu Kõrvits, Mart Siimer, Tõnis Kaumann, Märt-Matis Lill, Timo Steiner, Mirjam Tally, Jüri Reinvere, Mari Vihmand, Galina Grigorjeva, Kairi Kosk ja paljud teised. Professionaalid tulevad enamasti läbi Peterburi konservatooriumi – algul oreli-, hiljem kompositsiooniklassist. aastal luuakse EAHS-i juurde keelpillikvartett. aastal asutatakse kõrgemad muusikakoolid Tallinnas ja Tartus, mis viib peagi nii kaugele, et sümfooniaorkestri, ooperiteatri kui ka kammer- ning koorimuusika tase hakkab vastama Euroopa standarditele. See aeg on traagiline just heliloomingu seisukohalt.. Toimetaja: Laur Viirand Allikas: Eesti muusikalugu: lühiülevaade Eesti professionaalne muusika sündis XIX sajandi lõpul ja kujunes välja XX sajandi alguses. aasta Pariisi maailmanäitusel.XIX ja XX sajandi vahetusel kerkis esile professionaalsete heliloojate põlvkond, kelle eesmärgid ulatuvad koorilauludest märksa kaugemale. Mõnigi muusik läks Venemaa või Saksamaa keskustesse, kes lühemaks, kes pikemaks ajaks. aastal sai “Estonia” kutseliseks teatriks nagu ka “Vanemuine”. aastaks seal laval olnud tervelt neli Wagneri ooperit: “Lendav Hollandlane”, “Lohengrin”, “Tannhäuser” ning “Tristan ja Isolde”. See klassikaline ansambel on Eestimaal erinevatel aegadel erineva aktiivsusega tegutsenud. aastast muutus see suvemuusikaorkestriks, tuues esmakordselt eesti kuulaja ette maailma muusikaliteratuuri tuntumaid teoseid. Kammermuusika, koorilaulude kõrval enimviljeldu, eeldab tugevaid soliste ja ansambleid. Tobias ise kustus keerukates sõjaoludes noorena. aastast pärineb juba tõsine ooperikatsetus – Kreutzeri “Öömaja Granadas”. Aastatel hakkab tegutsema klaveriduo anna laen tallinnas tulid eestis ringlusse 1991. Kultuurkapitali juures tegutses ka noodikirjastus. aastal asutatud Tartu Ülikoolil, kus oli ka muusika õppetool. Läbi Teise maailmasõja aastate kulgeb nii Tallinnas kui ka Tartus vilgas muusikaelu, vaatamata sellele, et mitmedki nimekad muusikud on värvatud Nõukogude Liidu poolele sõdima. aastate lõpus ilmus aga meie muusikamaastikule uus klaveriduo Kai Ratassepp & Mati Mikalai, mida on preemiatega pärjatud mitmel rahvusvahelisel konkursil. Põlu alla satuvad ka Heino Eller, Artur Lemba ja paljud teised. aastat loetakse Eesti Riikliku Sümfooniaorkestri sünniks, toona siis Riigi Ringhäälingu orkestrina. aastal, mil Eesti annekteeritakse Nõukogude Liidu poolt. aastate keskel lisandub neile terve solistideansambel, mida kandmas sopranid Margarita Voites ja Anu Kaal, metsosopranid Urve Tauts ja Leili Tammel, tenorid Hendrik Krumm ja Ivo Kuusk, bassid Teo Maiste ja Mati Palm. Samadelt lähtepositsioonidelt alustanutena on nad kõik teinud läbi mitmeid pöördeid oma muusikalises mõtlemises ning tänaseks kujunenud kohati äärmuslikult erinevateks. Ennekõike peab siin nimetama Rudolf Tobiast ja Artur Kappi, monumentaalse mõttelaadiga loojanatuure. Muusikamaailm avanes ja mitmed noored muusikud said end täiendada Euroopas ja USA-s.
Vanalinnas hakkab tegutsema Antoniuse Gild - Kõik - Pealinn
. eestlastest suhteliselt kaugele. Esimesed heliloojad said oma muusikalise hariduse Valgas tegutsenud Janis Cimze seminaris. aastat tähistab eesti muusika päev Tartus, kus orkestri kavas oli juba eesti heliloojate sümfooniline muusika. aastatel hakkab tegutsema klaveriduo Anna Klas & Bruno Lukk, kirjutavad heliloojad neile.
Eestis hakkab tegutsema sotsiaalselt vastutustundlik.
. XIX sajandi lõpuni piirduski muusika areng peamiselt koorilauluga, koore tekkis igas vähegi mõeldavas asustatud punktis. Küll aga tunnistas ta USA drooni allatulistamist juunis, kui see Iraani väitel tema territoriaalvete kohal lendas.
Muidugi puudutas see kõik ennekõike kohalikke muulasi, jäädes “maarahvast”, s. Olgu veel öeldud, et ooperite ja operettide juhatamisega tegelevad tol ajal ka näiteks heliloojad Artur Kapp ja Juhan Aavik. aastal Jaroslavlis Eesti Kunstiansamblitesse. Olulised on ka vastavanimelised hooned. aasta sügisel, kui nõukogude väed olid jõudnud taas Eestisse, algas suur põgenemine Läände. Ja siis, praktiliselt XX sajandi kahe esimese kümnendiga, mängitakse eestimaises heliloomingus läbi kogu õhtumaine muusikaajalugu, klassikalistest vormidest kuni XX sajandi voolude mõjutusteni. Ühisraha tingimused laenu taotlejale:. aastal Tartus toimunud esimene üldlaulupidu. aastal valminud Rudolf Tobiase avamäng "Julius Caesar" – esimene sümfooniline teos eesti muusikas